תרגיל כתיבה מס' 17: אלף קולות בגוף אחד

צור קשר

טיפ מספר 17: אלף קולות בגוף אחד


טיפ מספר 17: אלף קולות בגוף אחד

אלף קולות בגוף אחד והקולות יוצאים לאור ומשגעים את הגיבור

הכתיבה באה מהתבוננות בזרם התודעה. וד"ר עודד מבורך, שהיה לי הכבוד לערוך את ספרו המרתק, "ספר הקולות," לימד אותי שזרם התודעה אינו מדבר בקול אחד. כאשר אנחנו מקשיבים קולות רבים עולים מתוכנו והם מבלבלים אותנו וזורעים מבוכה באופן בו אנו פועלים בעולם, כלומר בסיפור שלנו. יחד עם זאת, אם ניתן להם מקום- נוכל לשנות את הסיפור.

וכך עונה עמוס הפסיכולוג וגיבור " ספר הקולות,"  לסיוון שבאה לטיפול כדי להצליח סוף סוף להתחייב לקשר אמיתי, כאשר היא שואלת:

"… והקולות בוכים כשהם נולדים ויוצאים?"
"תלוי באיזה גיל הם יוצאים ובמי הם נתקלים. לכן צריך לתת לנולדים קבלת פנים אוהבת," ענה בחמימות. "בואי נחלץ מתוכך את הקול של מי שרוצה להקשיב, רוצה להיות פסיבית ואפילו להיכנע."
"למה?" התלוננה, "למה לחלץ ממני את הקול שרוצה להיכנע? עצם המילה הזאת כבר מקוממת אותי. למה אני צריכה להיכנע? ולמי?"
"עכשיו יוצא ממך הקול הכועס שאת וכל מכרייך פגשתם אינספור פעמים. תניחי לו לרגע."
"אבל למה? אני בכלל לא מאמינה שיש לי קול שרוצה להיכנע."
"תיזכרי בגבר שהכי התקרבת אליו בשנים האחרונות."
"בחיי, "אמרה אחרי רגע של שתיקה, זה נמשך שבוע. הייתי כמו עבד שלו. כל כך פחדתי שהאידיוט הזה ילך ממני. מי הוא בכלל?  ואיך אתה ידעת שיש לי בכלל ניסיון בהיכנעות? "ככה מתחילה הלידה," השיב עמוס ," אם יש לך קול אחד חזק, ישנו גם הקול ההפוך לו. כל פסיכולוג מתחיל וסבתא בעלת ניסיון מכירים את הסוד הזה" 
("ספר הקולות" מאת עודד מבורך,  הוצאת אבן חושן, עמ' 157)

הקונפליקט  בין הסיפור הפנימי לחיצוני הוא חומר גלם נהדר לסיפור.

טיפ מס' 17 :  להביט בקולות ולפגוש במציאות

משך התרגיל: כאוות נפשכם.

  1. שלב ראשון, הכנה: חשבו על נושא בחייכם שאינו פתור, מערכת יחסים, דפוס התנהגות, "כורח נסיבות", או מצב שאתם נתונים בו ומרגישים שקשה לכם לשנותו. תארו  מה שאתם רוצים לשנות ולמה זה לא כל כך פשוט. כתבו כל מה שעולה מבלי לנסות לסגנן.
  2. שלב שני, קול מתנגד:  עצמו עיניים  וחשבו על אפשרות של שינוי. נסו להקשיב לקול  שמתנגד לו בכל תוקף. הקול שיודע שאין סיכוי לשנות את המצב, כי זה מסובך, מפחיד,לא כדאי ובעצם אין בזה כל צורך. תנו כבוד לקול הזה.כתבו כל מה שאומר  הקול המתנגד כמונולוג תקיף ומשכנע בגוף ראשון.
  3. שלב שני, קול מקבל: עצמו עיניים ונסו להקשיב לקול שרוצה את השינוי בכל מאודו, מוכן ללכת לקראתו, להתגבר על הפחד ואפילו להשתנות בעצמו. תנו כבוד  לקול הזה. כתבו כל מה שאומר לכם הקול המקבל כמונולוג משכנע בגוף ראשון.
  4. שלב שלישי, קולות נסתרים:  עצמו עיניים וחפשו קולות נוספים, כועסים וזועמים או מבוישים  ונחבאים אל הכלים, כאלה שהסתתרו מאחורי הארון משום שלא נתנו להם מקום. כתבו את הקולות הנסתרים, תנו להם את הבמה והפכו אותם למונולוגים משכנעים בגוף ראשון.
  5. שלב רביעי קקופוניה של קולות:  כתבו מונולוג אחד בו כל הקולות מביעים דעתם ומתנגחים זה בזה.
  6. שלב חמישי : לקולות פוגשים מציאות.  חישבו על סיטואציה בחייכם או בחיי גיבור שבה אתם או הגיבור קרובים לשינוי אך קולות רבים שעולים ומתווכחים ביניהם, מפריעים לכם או לגיבור לפעול ולהגיב. כתבו סיפור על גיבור שהקולות מבלבלים אותו והחליטו בעצמכם אם יצא מהבלבול או ישקע לתוכו.

תנו לקולות לעלות מבלי לשפוט אותם,  חלקם מובכים ומביכים, חלקם זועמים ותוקפניים שלא לומר אלימים משהו. המפגש ביניהם הוא הסיפור. כמה שהמפגש יהיה עשיר יותר בקולות, כך הסיפור יהיה מורכב ומרתק יותר.

אין למה לחכות…. הגיע הזמן לצאת לאור

(C ) כל הזכויות שמורות ליוספה אבן-שושן

יש לך רעיון שמתרוצץ בראש ורוצה להפוך אותו לסיפור?

סדנת כתיבה יוצרת

אחת לשבועיים בתל אביב, מגיעים לקבל השראה וכלים לכתיבה ומתחילים לכתוב

קורס כתיבה אונליין

*מחיר השקה לזמן מוגבל. חבל לפספס!