איך לכתוב מחזה?

הנחיה וליווי אישי בכתיבת מחזה
משלב הרעיון ועד ליצירה שיכולה לעלות על הבמה!

רוצה לכתוב לבמה ושואל את עצמך איך כותבים מחזה? 

יש לך רעיון מבריק שמתאים לבימת התיאטרון, אבל אינך יודע איך להתחיל לכתוב מחזה?

יש לך פתיחה מנצחת אבל אינך יודע/ת איך להמשיך  משום שאינך מכיר/ה את עקרונות כתיבת המחזה? 

יש לך ספר  שאת/ה בטוח/ה שהוא יכול להפוך למחזה נפלא, אבל את/ה פשוט לא יודע/ת איך כותבים מחזה?

אני שמחה שהגעת!

מפגשי הליווי שלי ילמדו אותך איך לכתוב  מחזה,  ותוכל/י  להגשים חלום ולראות את הרעיון שלך קורם עור וגידים  על בימת התאטרון! 

כמחזאית שמחזותיה עולים על הבמות בארץ ובעולם, וכמנחת כותבים של מחזות ותסריטים כבר שלושים שנה, אני מכירה היטב את העליות והמורדות המלוות את תהליך הכתיבה של יצירה. בכתיבה יש רגעי אושר נפלאים בהם המילים זורמות מן הראש אל המקלדת, ויש גם רגעים בהם הכל תקוע בתוך הראש. אנחנו רואים את הדמויות נעות על הבמה, אבל לא מוצאים להן את המילים הנכונות, אנו מרגישים שאנו פשוט לא יודעים איך כותבים מחזה, ושוקעים  בתחושת יאוש ובדידות.  

בשבילכם בדיוק יצרתי את מסלול הליווי האישי לכתיבת מחזה.

מסלול הליווי לכתיבת מחזה, מאפשר לך לדעת שיש מישהו במקרה זה מישהי, מנחה שהולכת  איתך בדרך המסתורית של הכתיבה ומזכירה לך כל הזמן שאת/ה כן יודע/ת איך לכתוב מחזה. מנחה שמתלבטת יחד איתך, בשאלה: איך לכתוב מחזה שיוציא לאור בצורה הטובה ביותר את הקונפליקט, יבליט את הסגנון המיוחד שלך כמחזאי/ת   מישהי שקוראת כל מה שאת/ה כותבת, מעירה ומאירה ויודעת שתגיע/י לסוף הדרך עם מחזה משלך.

אז איך עובד מסלול הליווי האישי לכתיבת מחזה?

התהליך בנוי ממפגשים אישיים, הנחיה צמודה דרך התכתבות במיילים, ועריכה דרמטורגית של המחזה.

א. מפגשי ליווי לכתיבת מחזה- סיעור מוחות לתכנון דמויות ועלילה

מפגשי הליווי לכתיבת מחזה נערכים אחת לשבועיים או שלושה שבועות. 

בשלב הראשון, אנו מלבנים את הרעיון ומתמקדים בהגדרה ואפיון של המרכיבים החשובים ביותר בכתיבת מחזה: 

  • תמה– על מה בדיוק את/ה כותבת את המחזה. 
  • קונפליקט מרכזי – משום שקונפליקט הוא היחידה האטומית הבסיסית של כל מחזה. 
  • מערך דמויות- מי הם הגיבורים של המחזה, מי הן דמויות המשנה, וכיצד הדמויות משתקפות אלה באלה מחד, ומביאות לידי ביטוי את הקונפליקט המרכזי מאידך. 
  • מטפורה מרכזית של המחזה ומערך דימויים 
  • מבנה דרמטי- איזה מבנה יבליט את הקונפליקט המרכזי של המחזה בצורה הטובה ביותר.     

התכנון הוא החלק החשוב ביותר בכתיבת מחזה, ולכן, לפני שמתחילים לכתוב, אנו מפתחים יחד את העלילה מאפיין את הדמויות, בונים תקציר לפי סצנות,  ולאחר מכן בונים את המבנה הפנימי של כל סצנה.

אחרי שבנינו את התקציר המפורט אפשר להתחיל לכתוב את המחזה, ולהתמקד במבנה הדיאלוגי , ואפיון של כל דמות ודמות באמצעות באופן שבו היא מדברת. 

ואני כמובן מלווה את התהליך הזה צעד צעד, קוראת כל מה שאתם כותבים, ונותנת משוב מפורט. 

המטרה של סיעור המוחות היא להבין איך לכתוב מחזה, שבו יש התאמה בין המדיום למסר, כלומר שהעלילה והמבנה שלו תואמים בדיוק את הנושא שעליו שרצית לכתוב.

ב. בתהליך הליווי האישי לכתיבת מחזה אני קוראת ועורכת כל מה שאת/ה כותב/ת:

בסיומו של כל מפגש, אנו מחליטים יחד מה תהיה משימת הכתיבה שלך עד למפגש הבא. מספר ימים לפני המפגש, את/ה שולח/ת אלי את החומר דרך המחשב, ואני קוראת אותו, כותבת משוב מתייחס לתוכן ולסגנון, ועורכת עריכה ראשונה. שיטת עבודה זו מבטיחה שאכן תתקדם/מי ממפגש למפגש, ותגיע/י בסופו של דבר למחזה שלם שיכול לעלות על במה, ואפילו תדע/י איך לכתוב מחזה  בעצמך, ברגע שיהיה לך רעיון למחזה הבא שלך.   

ג. עם סיום תהליך הליווי לכתיבת ספר מתחיל שלב העריכה המכין את הספר לדפוס:

אחרי שהסתיים שלב ההנחיה, יש בידך גרסה ראשונה של המחזה. לפני שתשלח/י אותו לתיאטראות או לבימאים, מומלץ לשכתב אותו ולערוך אותו עריכה דרמטורגית,  משום שתהליך של כתיבת מחזה מתרחש בדרך כלל לאורך תקופת זמן ממושכת, וכתוצאה מכך יש לפעמים פיצות דרמטיות, חוסר אחידות סגנונית,  בדיאלוגים ועוד. עריכה דרמטורגית היא שלב הכרחי בכתיבת מחזה, והיא  מתבצעת  כדו שיח ביני לבין הכותב/ת דרך המחשב וכוללת:

  • הצעות לשכתוב.
  • הצעות לעיבוי והרחבה של העלילה. 
  • הצעות למחיקה של קטעים מיותרים.
  • דיוק של הדיאלוג, והתאמה בין הדמות למשלב הלשוני בו היא מדברת. 
  • תיקוני סגנון.
  • מבט  סופי על המחזה השלם. 

ד. המחזה ערוך ומוכן לבמה:

בסופו של תהליך זה יש לך  מחזה שלם, ערוך  מוכן להגשה לתאטראות, לקרנות, או לבימאים שתמיד מחפשים מחזה מעניין.  

והכי חשוב: את/אתה כבר יודע /ת איך לכתוב מחזה בעצמך. 

אז למה את/ה מחכה?

השאלה היא לא איך לכתוב מחזה, אלא על מה אתם רוצים לכתוב מחזה!  

השאירו פרטים בתיבת צור קשר ונתחיל לעבוד יחד על המחזה הבא שלך.

המלצות

הפגישות הרבות שלי בהן למדתי איך לכתוב מחזה, תחת הנחייתה של יוספה אבן שושן, נמשכו ונמשכות כבר מספר שנים. בעבודה איתך מצאתי מצאתי תהליך שמכיל צירוף של ערכים ויתרונות די נדיר.

העבודה המשותפת שלי איתה עוסקת בעריכה ועיצוב המחזות שאני כותב, מהשלב איסוף "בנק הרעיונות" תמונות, יצירת סיפור, עיצוב משקל נפח ואופי לדמויות ועד לכתיבת המחזה המלא לכלל שעה וחצי של תיאטרון שמוכן ליפול לידיו של כל במאי.יוספה היא אמנית מילים עשירה בידע שלעולם לא תהיה יהירה בו אבל כל פגישה איתה היא כמו שבוע לימודים באוניברסיטאות הכי מלמדות. במהלך עבודתנו למדתי לקבל את דרכה הביקורתית, את המוקפדות שלה, שלפעמים במשפט חורץ אחד שולחות אותך לכתוב מחדש עשר תמונות, בפסק דין נחרץ, לאמור הם פשוט לא טובות!!! (גם ולמרות שאתה חשבת שדווקא בהן היית שקספיר.) בסופו של דבר, מצאתי שאני תמיד אוהב את תוצאות השינויים שנכפו עלי. רשימת המחזות שכתבתי עם וליד יוספה בשלוש השנים האחרונות הולידה וכוללת שני מחזות מוכנים,"אשר", "גלילה" וכרגע התחלתי את החלק האחרון בטרילוגיה הישראלית, "גרשון".  אני מבטיח לדווח גם בעוד חמש שנים מה עשיתי עוד בהנחיית יוספה, ואגב, אני יכול להעיד על אישה מקסימה קשה ונחרצת וטובת לב שגם סתם כייף ללמוד איתה איך לכתוב מחזה טוב.  

זהר ( זורבו) רוזן מחזאי

מורה הוא מי שיודע ומרגיש את הפוטנציאל של התלמיד שעומד מולו, מי שלא מאפשר לעצמו לכפות את עולמו וניסיונו כאילו התלמיד נועד לשרת אותו, מי שפותח דלת ליצירת עולם חדש ומקורי.
מורה טוב הוא החבר הדמיוני שלך, אתו אתה יכול להפליג אל תוך העולם האינטימי שלך בלי להרגיש לבד.
בזכות יוספה חשפתי את הצעקה האישית שלי לעולם ומיד קבלתי את ההכרה שאותה הייתי חייב כדי להמשיך בדרך שלי, היא שייכת לאותה קבוצת מורים בודדים שעיצבו את מי שאני, בעולם היצירה והרבה מעבר לזה.
אצל יוספה התלמיד הוא לא פחות מאשר היצירה שלה.

הסרט "ג'וניור" אותו ביימתי וכתבתי בעזרתה העיקשת של יוספה התקבל לתחרות וולג'ין היוקרתית בפסטיבל ירושלים לקולנוע, ובפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה.

יוסי אסנפי – בימאי ועורך

בס"ד

הרבה מנחי כתיבה שמלמדים איך לכתוב מחזה,, יש בעולם ורק יוספה אחת,כזו שמסוגלת להוציא ממני את מה שאפילו אני לא ידעתי שמחפש ביטוי, שמבינה בנפש האדם יותר מהרבה פסיכולוגים. בהנחייתה המדהימה אני פשוט מאושרת לכתוב וכן כן- גם לקבל ביקורות נוקבות. יוספה היא בנאדם רגיש ואכפתי עם ים של הבנה. ועם יכולת מדהימה ומדויקת להוציא מכל אחד את מה שהוא רוצה להוציא!!השילוב של מקצועיות עם ידע רב, אהבת אדם וסקרנות מדבקתגרם לי לרצות לשאוף רחוק ולהגשים חלומות שעד כה חלמתי בסתר.

לכל מי שחלם אי פעם לכתוב מחזה ובכלל,  ממליצה לפנות ליוספה. מאז פגשתי את יוספה, לא אגזים אם אומר שמשהו בחיי השתנה לבלי שוב-היום אני יודעת שאני פשוט צריכה לכתוב!! והרבה. ואם, כל כמה זמן- בשטף החיים, אני מספיקה לשכוח זאת,יש מי שתמצא את הדרך לדפוק על שערי ליבי ולהזכיר לי-כמה בעצם אני אוהבת את זה. כמה שייכת לשם. יש לי את יוספה.

שובה הורוביץ-שחקנית ובימאית יוצרת.