תרגיל כתיבה מס' 15: לצוד את הדימוי חלק ג

צור קשר

טיפ מספר 15: לצוד את הדימוי חלק ג


טיפ מספר 15: לצוד את הדימוי חלק ג

המאהב הפך לקורבן והאהובה לאישה שטן
לצוד את המילים עם הדימוי  – חלק שלישי בסדרה

הספרות מתארת מערכות יחסים שסטו ממסלולן, משהו שהשתבש. שימוש מדויק בדימוי עוזר לחדד ולדייק את זווית הסטיה.  הסטיה יכולה להיות בכוונים שונים  ומשונים כיד הדמיון הטובה על הכותב:

בעל ואישה הם כמו אבא ובת
זוג מאהבים שהם כמו זונה וסרסור
אמא ובן שהם כמו  אבא וילדה קטנה

בסיפור "האדונית והרוכל" של ש"י עגנון,  שהיה לי העונג לעבדו לבמה שם עגנון בפיה של האדונית, מילים של ערפד ממין  נקבה כדי להדגיש את פחדו של הרוכל מהצד השטני של האישה:

"… רוכל:  מדוע אינך אוכלת ואינך שותה?
אדונית:  מה אכפת לך אם אני אוכלת ושותה ואם איני אוכלת ושותה?
רוכל: מתאווה אני לדעת מהיכן את מתפרנסת ומהיכן את ניזונה.
אדונית: די לך שאינך חסר כלום ומזונותיך מצוים בכל עת.
רוכל: איך אפשר להתקיים בלא אכילה ושתיה?
אדונית: אם שותים דם אפשר. מבקשת אתה לדעת מה אני אוכלת ומה אני שותה? דם אנשים אני שותה ובשר אדם אני אוכלת.   לא ציירתי לי שבשרו של יהודי מתוק כל כך.  נשוק אותי עורבי נשוק אותי נשרי נשיקותיך  מתוקות מכל הנשיקות שבעולם.
רוכל: ולמה אינך אוכלת?
אדונית:  שתוק פגרי המתוק, שמח במה שיש לך ואל תשאל שאלות שאין עליהן תשובה. אוי יוסף יוסף, כשראיתי אותך בראשונה, רציתי לשסות בך את הכלבה, ועכשיו אני נושכת אותך ככלבה מטורפת …" (מתוך עיבוד לבמה ל"אדונית והרוכל" מאת ש"י עגנון )

בחירת הדימוי המדויק  עושה העתקה של מערכת היחסים מעולם לעולם ומשפיעה  על אוצר המילים שבו אנו משתמשים לתיאור הדינאמיקה בין הדמויות בסיפור.

 

טיפ מס' 15   קוראים להם אמא ואבא אבל הם משהו אחר לגמרי

בטיפ הראשון והשני בסדרת "לצוד את הדימוי", השתמשנו בדימויי חיות לתיאור בני אדם. עכשיו נשתמש בדימויים במערכת יחסים אחת כדי לתאר סטיה במערכת יחסים אחרת.

משך התרגיל:  כאוות נפשיכם.

  1. הכנה שלב ראשון: חשבו על מערכת יחסים שתרצו לתאר בין שניים, מערכת יחסים שיש לה הגדרה רשמית ברורה, אבל במציאות, או בסיפור שלכם נוצר  בה שיבוש שגרם לה לסטות מהמסלול ולהפוך למשהו אחר. (בת שהפכה לפסיכולוגית של אמא, מורה שהפך למאהב, בעל שהפך למעביד וכו' וכו' ).  תארו בכתב באופן מפורט ככל האפשר את מערכת היחסים הזאת כפי שהיא באופן רשמי. תארו את הדמויות את תפקידן ואת תפקודן ביום יום ואת הסטיה שאת חווים במערכת היחסים ביניהן.
  2. הכנה שלב שני:  התמקדו בסטיה. תנו  לה שם. בחרו   דימוי חד ברור מוגדר ומדויק.  . (הוא מדבר אלי כמו חוקר  שב"כ, היא מתנהגת אלי כמו אל ילדה קטנה,  בעלי חושב שאני הזונה שלו ) עכשיו חשבו כיצד מתנהלת מערכת יחסים  במסגרת הדימוי. רשמו לעצמכם מה הם הקודים ההתנהגותיים של מערכת היחסים הזאת  ובאיזה אוצר מילים  וג'סטות משתמשים בה (כיצד מדבר חוקר לנחקר, באיזה טון מדברים לילדה קטנה שעשתה טעות,  איך מדברים לזונה וכו')
  3. כתיבה שלב שלישי : עכשיו כתבו סיפור/קטע קצר המתאר את מערכת היחסים שעברה סטיה והשתמשו במילים שמתאימות לעולם השני, לעולם של הדימוי (אבא שעוקב אחרי ביתו ומפרש כל מילה שיוצאת לה מהפה כראיה נגדה,  בת המנסה לשכנע את אמא בת השמונים להחליף בגדים ומדברת עליה כאילו היתה ילדה בת חמש,  אישה שמנסה להוציא כסף מבעלה ועושה שימוש מוגזם במיניות שלה לשם כך וכו' וכו' )

נסו לתאר את הסטיה בחדות , קלפו באיזמל את הקליפות המסתירות את הפצע המדמם של מערכת היחסים ואל תפחדו מהגזמות! 
עולם הדימויים נועד לחשוף את האמת.

אתם מוזמנים לשלוח לכאן את הסיפורים שכתבתם ולשתף את כולנו בתגובות או לשתף אותי באופן אישי ולקבל משוב.

 

אין למה לחכות…. הגיע הזמן לצאת לאור

יש לך רעיון שמתרוצץ בראש ורוצה להפוך אותו לסיפור?

סדנת כתיבה יוצרת

אחת לשבועיים בתל אביב, מגיעים לקבל השראה וכלים לכתיבה ומתחילים לכתוב

קורס כתיבה אונליין

*מחיר השקה לזמן מוגבל. חבל לפספס!