תרגיל כתיבה מס' 24: על מקומו של המקום בסיפור

צור קשר

טיפ מספר 24: על מקומו של המקום בסיפור


טיפ מספר 24: על מקומו של המקום בסיפור

המקום כגיבור בסיפור העלילה

המקום שבו מתרחש הסיפור הוא הבית של הסיפור, בדיוק כפי שהגוף הוא הבית של התודעה. מחשבות מסוימות, זכרונות מסוימים, וגם סיפורי חיים מסוימים, יחודיים לגוף הנושא אותנו.
רק הידיים שלנו יזכירו לנו את אמא שלנו בילדות, או לחילופין את הזמן שעובר.
רק הבטן שלנו נושאת בתוכה את הכאבים היחודים לנו ואת אנרגיה המסוימת שגורמת לנו לפעול כפי שאנחנו פועלים. הגוף הוא המפגש הראשון של העולם עם האישיות והנפש.בדומה לכך המקום שבו מתרחש הסיפור, הוא המפגש הראשוני של הקורא, עם העולם בו מתרחש הסיפור, עם העולם המסוים שבו ואחר ורק בו יוכל להתרחש הסיפור שאנו כותבים.
המשפט הראשון של הסיפור מרים אותו מעל לכוח המשיכה אל תוך יקום חדש. והמקום שבו מתרחש העלילה למעשה מרמז לנו איזה מן יקום זה. המקום עונה לשאלה הסיפורית:

כל העולם  מה? 
שכונת עוני וביבים שאליה מגיעים העשירים לקנות ילד? בית שיכון  במרכז העיר שבו יאבק זוג על פרנסתו וישא בעול גידול של 5 ילדים? רובע של מהגרים שבו צובעים הפועלים ל המסבאות בסוף היום? פרפר שממנו יוצאים לטיול משפחתי ב 4X4 ? גן ילדים שבו נאבקים שני זאטוטים על בובת סמרטוטים? שולחן אוכל ערוך בקפידה ל-8 אנשים שיכנסו לתוכו עוד מעט 4 זוגות עשירים משועממים באמצע החיים?
בית מבולגן, שמרמז על הכאוס של בני הבית החיים בתוכו ומטבח מטונף  שגורר אותם למריבות אין סופיות? מדבר המכוון את הגיבור לחפש את השקר שבחייו ולמרק אותו? שקיעה עצובה, שעל הרקע שלה נפרדת אישה מגבר שאוהב אותה? וכו' וכו'.

המקום הוא גם הבית של העלילה, וגם המטפורה המרכזית שלה – סמל למתחולל בנפשו של הגיבור, ורמז למערכות היחסים בינו לבין העולם ולבינו לבין שאר הדמויות.

משום כך הוא עצמו, משמש בסיפור טוב, כמן דמות בסיפור, דמות שעוברת תהליך ומתפתחת גם היא בתבנית הסיטואציה שמתפתחת לשיא – כל התהליכים העוברים על העלילה ועל הדמויות עוברים גם עליו לפעמים גם הוא משמש כזרז לתהליכים האלה?  

אנסה להדגים  כיצד  זה נעשה בסיפור "המראה" של מוריקמי.

אין בכוונתי  לנתח את הסיפור ניתוח ספרותי, אלא להראות, "איך זה עובד באמת", אתמקד בקצרה בכלים שבהם השתמש  הסופר כדי להפוך את המקום לגיבור בעלילת הסיפור.

הסיפור הוא למעשה מסע על תוך הנפש, מסע לקראת מפגש עם האני. הבחור הצעיר, המסתובב בעולם לאחר שגמר תיכון, ומורד בכל מה שצריך לעשות, מגיע בסופו של דבר בחזרה למסדרונות בין ספר, ששם הוא פוגש את עצמו בפינה צרה.

*שימו לב לכך שהמקום משתנה – הוא הולך וצר. מהמרחבים, נכנס הגיבור לבית הספר, תחילה הוא משוטט מאולם לאולם, אחר כך נכנס למסדרונות, ולבסוף בפינה צרה פוגש מראה, ושם את עצמו ואת השנאה העצמית שלו.

מוריקמי,  מתחיל במרחב ומסיים בפינה חשוכה שאין ממנה מוצא ושם מתרחש שיא הסיפור – מבנה זה מטפורי לפגישה עם האני, בסופו של דבר לא ניתן לברוח ואנו פוגשים את עצמו.

*המפגש בין  הגיבור למקום נמצא בתנועה מתמדת וכך הופך המקום לדמות

שימו לב שאין קודם תאור של המקום ואחר כך תחילת הסיפור. המפגש עם המקום נמצא בתנועה ומתואר כחלק מעלילה מספר פעמים שבהן הוא משתנה.

  • הגיבור מתאר את המקום בפעם הראשונה בתוך הסיור עצמו, הוא עובר מאולם לאולם מאזור וטוען שקל לסייר במקום בלילה.
  • אחר כך מתאר את לילה הארוע- שוב תאור של המקום הפעם בצל סופת קיץ, הוא מסתובב במקום, יש שקט, עדיין לא מרגיש שום דבר מיוחד, אך מתווספת סופת לילה שמביאה איתה יתושים ודלת נטרקת.
  • בפעם השלישית – שהיא הפעם השניה שהוא מתעורר לסיור הקבוע השני – טריקת הדלת מתגברת, היתושים עוקצים, ומתווסת תחושת מועקה- יש נוכחות במקום ( המקום חי ונושם),

עכשיו הוא חוזר על התאור הראשון, את מתווסף כאן אגף חדש, אגף שלא שמענו עליו בפעם הראשונה, הוא הולך שם במסדרון ארוך, ולקול הדלת נוסף קול נעלי ההתעמלות שלו… המתח עולה וגובר, עד שהוא מגיע לפינה .

המקום ממש מתפתח בסיפור – הוא נושם – משנה פנים – חי!!!!!

מתוך הסיפור הזה, ניתן לגזור מספר עקרונות לטיפול במקום:  

  • בחירה במקום עלילה משפיעה על המסר של העלילה– ומשמשת מטפורה לנפש הגיבורים הפועלים בתוכו. – לכן עליכם למקם את העלילה במקום המתאים ביותר לסיפור שתכתבו.
  • המקום מתגלה בתנועה. לא כדאי להתחיל תאור מקום ולאחר מכן להתחיל עלילה. תארו את המקום בתוך העלילה, וכדאי להחליט א. דרך איזו נקודת מבט. דהיינו דרך עיניה של איזו דמות מתגלה המקום. זה יכול להיות דרך עיני הגיבור, דרך עיני דמות אחרת, או דרך העיני המספר היודע כל.

בכל תאור, חשבו על מה שאתם רוצים להעביר- איזו אוירה, איזו משימה מה הביט שבו פועם המקום.

  • כתבו את המקום חי נושם פועם ומשתנה בהתאם לתבנית הסיטואציה מתפתחת לשיא. חשבו על המקום בתור נושא בחובו זרעי פורענות בהתחלה וכפי שהם נובטים בסיפור, גם כך הם נובטים בתוך המקום. בכל פעם עם התפתחות העלילה, שנו משהו במקום. בסוף נסו לחשוב באמת על נושא המראה ההפוכה/ עכורה. איך נראה המקום לאחר שהתרחשה בו "המלחמה"/ העלילה.

© כל הזכויות שמורות ליוספה אבן-שושן

יש לך רעיון שמתרוצץ בראש ורוצה להפוך אותו לסיפור?

סדנת כתיבה יוצרת

אחת לשבועיים בתל אביב, מגיעים לקבל השראה וכלים לכתיבה ומתחילים לכתוב

קורס כתיבה אונליין

*מחיר השקה לזמן מוגבל. חבל לפספס!