בית ספר לכתיבה – כתיבה יוצרת וליווי כותבים | יוספה אבן שושן
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
בית ספר לכתיבה – כתיבה יוצרת וליווי כותבים | יוספה אבן שושן
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
טיפ מספר 4: תבנית עלילה כרונולוגית חלק א
טיפ מספר 4: תבנית עלילה כרונולוגית חלק א

טיפ מספר 4: תבנית עלילה כרונולוגית חלק א

לפעמים יש לנו , התחלה של סיפור, קצה של חוט, דימוי, זיכרון חלום ואנחנו לא יודעים איך להמשיך. הסיפור עומד לנו על קצת הלשון, אבל מסרב לצאת החוצה.
במקרה שכזה  בעקרון הפשוט : כל דבר, אבל כל דבר, מצב רוח, התפרצות רגשית, מריבה בין אנשים, קונפליקט פוליטי או חברתי וכו'
כל דבר מתחיל מזרע של פוטנציאל, מגיע למיצוי ומשנה צורה.

טיפ מספר 4 :  סיטואציה מתפתחת לשיא

בכל רעיון של סיפור, טמון גרעין שיש לו פוטנציאל התפתחות שמוביל לשיא ולמפנה. נסו להתבונן על מבנה התפתחותי של סיפור, כאילו היה הדבר הטבעי ביותר בעולם: זרע שהופך לעץ נותן פרי.

תחילה הזרע טמון באדמה, הוא עדיין איננו עץ, אך בעץ נמצא בתוך הקוד הגנטי שלו. הזרע מתחיל לנבוט, והנבט צריך לפרוץ החוצה דרך האדמה הקשה. הוא חושש הוא פוחד, אך בסופו של דבר יש לו רק כוון אחד והוא פורץ החוצה והופך לשתיל. השתיל מכה שורשים, מצמיח עלים עולה וצומח, והופך לעץ, העץ מצמיח ניצנים ההופכים לפרחים שהופכים לפירות, שמפיצים זרעים שנטמנים באדמה וחוזר חלילה.

וכך גם בסיפור.  תחילת הסיפור היא פוטנציאל  של פורענות שמתפתחת בהכרח עד לשיא שבו הזרעים צומחים , החיכוך מגיע לשיאו, הבעיה נחשפת במלא כיעורה וכו'.

ולבסוף  מגיעה התפנית. "היום שאחרי", הפרח הופך לפרי והפרי מצמיח זרע נוסף, ובדומה לכך העלילה או מערכת היחסים עוברים התמרה ומשנים צורה. מדובר באותו גיבור, או באותם שניים, אך עכשיו לאחר שעברו את המשבר הם שונים. ניתן אם כן לאמר שסוף הסיפור הוא מראה הפוכה או עכורה של תחילתו.

כדי לשכלל את המבנה, ניתן לעבוד עם דימויים:

לעיתים כדאי  לחשוב על הסיפור שאתם כותבים כמו על סרט, או סדרת תמונות ולבנות בראש או על הכתב שלושה דימויים שונים:

א. מה "רואים" הקוראים בתחילת הסיפור בדמיונם.

מאיפה מתחילה העלילה, מה מצבו על הגיבור, מה נקודת הפתיחה של מערכת היחסים- על איזה מצע צומחים זרעי הפוטנציאל או הפורענות?

ב. מה הם "רואים" בשיא הסיפור ברגע המשבר  

לאיזה שיא שאין ממנו חזרה  הגיעו העלילה או הקונפליקט בין האנשים?

  ג. מה הם "רואים" בסוף הסיפור, מהי ה"מראה עכורה"

מה קורה ביום שאחרי, לאחר הפיצוץ , לאחר שנחשפו כל הסודות, האדמה חרוכה אך בכל זאת צריך להמשיך הלאה. איך ממשיכים?
בנו לכם בדמיון שלוש תמונות כאלה ושאלו עצמכן איך מתפתח הסיפור מתמונה לתמונה.
עכשיו נסו לכתוב סיפור קצר עם סיטואציה שמתפתחת לשיא.

 

אין למה לחכות , עכשיו הרגע, הגיע הזמן לצאת לאור

(c)כל הזכויות שמורות ליוספה אבן שושן
תמונה יפה של : Josh Separzadeh

« הקודם
הבא »
טיפים
  • טיפ מספר 1: איך מתחילים לכתוב ספר?
  • טיפ מספר 2: לסמוך על התת מודע – כתיבה מתוך דימוי
  • טיפ מספר 3: לעבור בין הזמנים ולהישאר בתוך הסיפור
  • טיפ מספר 4: תבנית עלילה כרונולוגית חלק א
  • טיפ מספר 5: תבנית עלילה כרונולגית חלק ב
  • טיפ מספר 6: מקצב תנועה תודעה
  • טיפ מספר 7: המקום כגיבור בסיפור העלילה
  • טיפ מספר 8: נקודת מבט – לכתוב מזווית אחרת
  • טיפ מספר 9: לכתוב בהשראת הגוף
  • טיפ מספר 10: הסיפור הסמוי מן העין
  • טיפ מספר 11: לכתוב עם החושים
  • טיפ מספר 12: לכתוב את האובססיה
  • טיפ מספר 13: לצוד את הדימוי חלק א
  • טיפ מספר 14: לצוד את הדימוי חלק ב
  • טיפ מספר 15: לצוד את הדימוי חלק ג
  • טיפ מספר 16: לצוד את הדימוי חלק ד
  • טיפ מספר 17: אלף קולות בגוף אחד
  • טיפ מספר 18: כתיבה על מערכות יחסים
  • טיפ מספר 19: להפוך חלום לסיפור
  • טיפ מספר 20: לעבור בין ממדי מציאות
  • טיפ מספר 21: רגשות וריגושים
  • טיפ מספר 22: קונפליקט בנפשו של גיבור
  • טיפ מספר 23: סודות שצפונים בבשר
  • טיפ מספר 24: על מקומו של המקום בסיפור
  • טיפ מספר 25: כתיבה בגוף ראשון, כתיבה בגוף שלישי ודיאלוג
צור קשר
יוספה בפייסבוק
© כל הזכויות שמורות ליוספה אבן שושן 2015
תקנון שימוש באתר
צילומים: טלי רוזנר , לימור שי , אלין פריש
עיצוב: מירב שביט. בנית האתר: Digitay
גלילה לראש העמוד