בית ספר לכתיבה – כתיבה יוצרת וליווי כותבים | יוספה אבן שושן
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
בית ספר לכתיבה – כתיבה יוצרת וליווי כותבים | יוספה אבן שושן
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
  • ראשי
  • אודות
    • קורות חיים
    • מחזות שכתבתי
    • מקורות ההשראה שלי
  • איך לכתוב ספר
    • עריכה ספרותית וחוות דעת
    • ספרים שערכתי וליוויתי
    • סדנת כתיבה אישית
  • יצירת מציאות
    • תרגילים לבניית מציאות
  • כתיבה יוצרת – סדנאות
    • סדנת כתיבה יוצרת
    • סודות היצירה של ספר יצירה
    • סדנת המילה והצליל
    • פירוש חלומות בכתיבה
  • מאמרים
  • המלצות
    • ליווי והנחייה בכתיבה
    • יצירת מציאות וכתיבה
    • מפגשי כתיבה – סדנאות
  • חנות
    • מדריך הכתיבה
  • צור קשר
טיפ מספר 5: תבנית עלילה כרונולגית חלק ב
טיפ מספר 5: תבנית עלילה כרונולגית חלק ב

טיפ מספר 5: תבנית עלילה כרונולגית חלק ב

מאיפה באים הספורים?

משבריר של רעיון,  מחלום, מרמז בתוך משפט, מדימוי חזק , ממנגינה נעימה, מרעש מפחיד, מתחושה מוזרה  מ.... הרשימה ארוכה ואין סופית.  כל הגירויים האלה הם רעיון לסיפור כי הם יוצרים איזו תמונה ולו גם מעורפלת במוחנו,  והסיפור הוא אותיות המניעות אצל הקורא רגשות ותמונות שהופכות לסרט.

מספיקה אם כך תמונה אחת שמעניינת אותנו כדי ליצור סיפור על פי העיקרון הבא:

 

זרע של פוטנציאל יוצר סיטואציה סיפורית  ראשונית,

המתפתחת לתמונת השיא שיוצרת  מפנה שמוביל

לתמונת הסיום שהיא מעין תמונת מראה הפוכה או עכורה של תמונת ההתחלה.

עיקרון זה  מאפשר לנו להוסיף לכל תמונה שצצה בראשנו  עוד שתי תמונות  ולהפוך אותה מרעיון לסיפור.

מציעה לכם להתנסות בו בתרגיל הבא: .

טיפ מס' 5 : בכתיבה יוצרת: להוציא לאור את הסיפור שמסתתר בתמונה

משך התרגיל: כאוות נפשיכם

בחרתי כאן תמונה שאני מרגישה שמסתתרים בה המון סודות ויש בא זרע שמן של פוטנציאל   אך אתם יכולים לבחור כל תמונה אחרת שצצה במוחכם, קטע מחלום, זיכרון חזק, או פשוט דימוי שעלה מתוך התת מודע.

לאחר שבחרתם נסו לעבור את השלבים הבאים.   

  • לכתוב את התמונה:

תארו מה אתם רואים, פשוט תארו בפרטי פרטים. ככל שתיכנסו לתוכה יותר ויותר בזכוכית מגדלת, תראו שמסתתרים בתוכה  המון פרטים  ונושאים. חלקם ברורים לכם וחלקים נסתרים ומסתוריים. הקפידו לכתוב כל מה שרואים , בדרך כלל ההתבוננות המעמיקה בכתיבה, כבר מגלה את הסיפור.

  • בחירה והתמקדות בפוטנציאל הסיפורי: 

בחרו פרט או כמה פרטים בתמונה שאתם מזהים בהם זרע של פוטנציאל סיפורי. זאת יכולה להיות אחת הדמויות, נושא מסוים שמושך אתכם, או סוד שאתם חשים בקיומו אך מהותו עדיין אינה ברורה לכם. זאת התחלת הסיפור

  • להניע את התמונה:

 עצמו עיניים, התמקדו באותו " זרע של פוטנציאל" בנו את התמונה בדמיונכם והתחילו להניע אותו עד שתגיעו  לתמונה אחרת שיש בה "מיצוי" של אותו פוטנציאל .  קבעו את התמונה החדשה בראשכם. פקחו עיניים ותארו אותה לפרטי פרטים זה שיא הסיפור!

  1. לבנות את תמונת המראה ההפוכה : הביטו בתמונה הראשונה ממנה יצאתם. חשבו על תמונת השיא שיצרתם , ועכשיו נסו לחשוב כיצד תראה התמונה שלישית, התמונה של סוף הסיפור. פעמים רבות הסוף מתייחס להתחלה כמראה הפוכה או עכורה של התמונה הראשונה. חשבו מה יהיה שונה עכשיו בתמונה הראשונה:.  דמות אחת לא תהייה שם, פריט חדש יתווסף, יחסי הכוחות בין האנשים ישתנו  וכו' וכו' . עיצמו עיניים וראו כיצד מתהווה בדמיון התמונה שלישית שהיא סוף הסיפור.
  2. לחבר את התמונות ולכתוב סיפור:

עכשיו יש לכם שלוש תמונות. תמונת התחלה. תמונת שיא. תמונת סוף.  כיתבו סיפור שמחבר בין שלושתן.

  1. כתיבה מהנה

וזכרו אם יש לכם בראש צל של רעיון לסיפור, אל תבטלו אותו

זה זרע של פוטנציאל שממנו יכול להיוולד סיפור

(c)כל הזכויות שמורות ליוספה אבן שושן

« הקודם
הבא »
טיפים
  • טיפ מספר 1: איך מתחילים לכתוב ספר?
  • טיפ מספר 2: לסמוך על התת מודע – כתיבה מתוך דימוי
  • טיפ מספר 3: לעבור בין הזמנים ולהישאר בתוך הסיפור
  • טיפ מספר 4: תבנית עלילה כרונולוגית חלק א
  • טיפ מספר 5: תבנית עלילה כרונולגית חלק ב
  • טיפ מספר 6: מקצב תנועה תודעה
  • טיפ מספר 7: המקום כגיבור בסיפור העלילה
  • טיפ מספר 8: נקודת מבט – לכתוב מזווית אחרת
  • טיפ מספר 9: לכתוב בהשראת הגוף
  • טיפ מספר 10: הסיפור הסמוי מן העין
  • טיפ מספר 11: לכתוב עם החושים
  • טיפ מספר 12: לכתוב את האובססיה
  • טיפ מספר 13: לצוד את הדימוי חלק א
  • טיפ מספר 14: לצוד את הדימוי חלק ב
  • טיפ מספר 15: לצוד את הדימוי חלק ג
  • טיפ מספר 16: לצוד את הדימוי חלק ד
  • טיפ מספר 17: אלף קולות בגוף אחד
  • טיפ מספר 18: כתיבה על מערכות יחסים
  • טיפ מספר 19: להפוך חלום לסיפור
  • טיפ מספר 20: לעבור בין ממדי מציאות
  • טיפ מספר 21: רגשות וריגושים
  • טיפ מספר 22: קונפליקט בנפשו של גיבור
  • טיפ מספר 23: סודות שצפונים בבשר
  • טיפ מספר 24: על מקומו של המקום בסיפור
  • טיפ מספר 25: כתיבה בגוף ראשון, כתיבה בגוף שלישי ודיאלוג
צור קשר
יוספה בפייסבוק
© כל הזכויות שמורות ליוספה אבן שושן 2015
תקנון שימוש באתר
צילומים: טלי רוזנר , לימור שי , אלין פריש
עיצוב: מירב שביט. בנית האתר: Digitay
גלילה לראש העמוד